söndag 22 augusti 2010

Jordens resurser

Tidningarna skrev häromdagen om att "idag tar jordens resurser slut". Jo vi vet att vi lever fel och konsumerar onödigt mycket och fel saker. Men är det nån som tänkt på att fler och fler företag flyttar sina fabriker och sin produktion till andra världsdelar för att det lönar sig ekonomiskt...

Man kan därför inte lägga allt på den enskilde konsumenten. Jag tror att för att få folk intresserade och motiverade av en bättre och mer hållbar konsumtion räcker det inte med att uppmärksamma detta i media. Man måste ge konkret information. Människor vill ha statistik. Om jag står och väljer mellan två äppelsorter från olika länder vill jag veta exakt hur mycket mer miljövänligt det är att välja den ena sorten framför den andra. I siffror och jämförelser jag kan identifiera mig med. Lite som viktväktarna med sina points. Om jag äter den här chokladkakan nu kan jag inte dricka det där glaset vin på fredag t ex.

Jag tror att den här miljöhysterin känns alldeles för stor och ogreppbar för många. Jag skulle gärna vilja bidra till en bättre miljö men jag vet inte riktigt hur mer än att jag borde välja närproducerat eller ekologiskt eller att det är bättre att duscha än att bada t ex. Så ge oss konkreta råd tack!

Bilder från: http://weheartit.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar