torsdag 7 oktober 2010

Avocado-hissa eller dissa?

Bild från www.weheartit.com
Älskar ni som jag avocado? Denna perfekt mjuka frukt som smälter som smör i gommen…mmmm….. Eller ja, perfekt och perfekt, för att hitta en perfekt mogen avocado krävs det nästan utbildning. Eller i alla fall en hel massa tur. Först får man stå och klämma sig igenom halva sortimentet av avocadosar i affären. Hård…hård…hård…hård…och en till hård… Hittar man väl ett skal som ger efter på tryck så ger det efter så pass mycket att skalet spricker typ och man får ut avocadomos i handen….urk… Eller så hittar man en som är sådär härligt lagom mjuk och är så lycklig att det känns som att man vunnit på lotteri. Ända tills man kommer hem och ska äta den där förbannade avocadon som visar sig vara alldeles brun och äcklig inuti. Då har man alltså slösat runt en tia på en icke ätbar avocado och kunde lika bra kastat pengarna i sjön. För man kan liksom inte gå tillbaka och reklamera en oätlig avocado. Alltså är tipset att köpa avocadon några dagar innan du ska äta den så hinner den mogna och bli sådär perfekt tills du ska äta den. Men tänk om man inte vet när man ska äta den? Det har hänt mig mer än en gång att jag köpt en hård avocado som jag lagt i skafferiet hemma. Då uppstår ett av två problem: Antingen har den inte mognat när jag är sugen på att äta den eller så är den övermogen vid samma tillfälle. Det är synd att jag tycker om avocado. Jag ska nog sluta med det.

2 kommentarer:

  1. Det är verkligen svårt det där. Jag brukar också köpa några dagar i förväg och äta när de är mogna, men ändå så är det någon av dem som blir fel. Men det är ju så värt det när man lyckats få till den perfekta :D

    SvaraRadera
  2. Det är jättegott att äta vitlöksbröd med skagenröra och avocado .. det är nästan beroendeframkallande :)

    SvaraRadera